Zemědělství je fenoménem, který velmi intenzivně ovlivňuje životy nás všech. Současné průmyslové zemědělství je i přes jeho nesporné úspěchy v produkci potravin dlouhodobě neudržitelné z hlediska environmentálního. Proto vznikají nové přístupy, jako například agroekologie, kterou OSN označuje za budoucnost zemědělství. Agroekologie je velmi obsáhlý koncept přístupu k zemědělství, produkci potravin, který se neomezuje pouze na technickou stránku produkce potravin, ale zahrnuje také společenské a environmentální aspekty a péči o krajinu. Pro agroekologický přístup je velmi významná role spotřebitelů, jako aktérů utváření celého potravinového systému směrem k udržitelnosti.
Fotodokumentace z projektu s Gymnáziem Jana Nerudy, Praha 1
5-8 bloků – kratších programů dle domluvy, praxe i teorie, zážitková pedagogika propojení se ŠVP, průřezová témata, rozvoj klíčových kompetencí vzdělávání žáků i učitelů, metodická podpora.
I. Úvodní setkání
Cíl: seznámení aktérů, představení, aktivit, úkolů a cest, jakými je budeme naplňovat a také uvedení do problematiky agroekologického zemědělství.
Termín: podzim, místo: škola, časová dotace: 3×45 minut
Pozn: úvodem lze po dohodě vynechat a začít terénními programy
II. Zemědělská praxe: péče o půdu + sázení a setí + sklizeň
Cíl: Přinést žákům fyzickou a empirickou zkušenost s přípravou půdy předcházejíc, se setím či sázením a sklizní zemědělských plodin
Termín: podzim / duben, sklizeň v červenci místo: školní pozemek / pozemek v blízkosti školy dle dohody časová dotace min 3 hodiny
III. Exkurze na farmu
Cíl: Přinést žákům reálnou zkušenost se zemědělským provozem a aktivizovat je.
Obsah: exkurze po statku, zapojení do sezónních prací, “audit” zemědělského provozu – žáci v průběhu exkurze nebudou pouze pasivními účastníky, ale mimo jiné budou mít za úkol posoudit naplňování agroekologických principů v daném provozu.
Termín: duben – červen / září-říjen, místo: komunitní zahrady v Praze (Kuchyňka, Metrofarm, Metropole apod..) dle domluvy se školou, časová dotace: min 3 hodin
IV. Exkurze do prodejny (aktivitu lze vynechat nebo zadat jako samostatný úkol)
Cíl: motivovat žáky a zhodnotit stav školního projektu před prázdninami, reflexe změn na poli / umožnit zkušenost s prodejem sortimentu bioprodukce.
Termín: celoročně , místo: např. spolkový obchod Obživa / farmářské trhy/ výdejny KPZetek, časová dotace 3×45 minut
Pozn: lze vynechat
V. Desková hra Planeta
Cíl: studenti se interaktivní formou deskové hry seznámí s příčinami / problémy klimatické změny v oblasti zemědělství i adaptačními i mitigačními opatřeními. Podstatným výstupem je i pochopení, že (nejen) globální problémy je třeba řešit kooperací na různých úrovních…
Termín: celoročně
VI. Agroekologie a změny klimatu – přednáška s diskusí
OBSAH / TÉMATA PROGRAMU: agroekologie, klimatická změna, ekologické, sociální a ekonomické výzvy současného zemědělství., témata: příčiny a důsledky změn klimatu v zemědělství, adaptace a mitigace změn klimatu prostřednictvím agroekologických postupů v zemědělství, co můžu dělat já ( jako teenager).
CÍL PROGRAMU: zreflektovat, strukturova a zasadit přechozí zkušenosti a poznatky účastníků přednášky do teoreticko-praktického rámce. Zarámování problematiky klimatické změny v oblasti zemědělské produkce a krajiny
Termín: celoročně, navazuje na aktivitu V. , místo: škola, časová dotace: 3×45 minut.
Projekt přispívá k naplňování rámcového vzdělávacího plánu. V jeho průběhu jsou realizována témata a obsah
environmentální výuky a dalších průřezových témat – osobnostní a sociální výchova, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech a mediální výchova.
Projekt v rámci RVP přispívá zejména k:
Kontakt
Petr Dolenský, koordinátor projektu
petr@asociaceampi.cz,
733 764 980