Komplexní celoroční vzdělávací program, skládající se z několika výukových bloků. Cílem je provést žáky celým včelím a včelařským rokem a poukázat na symbiózu včel a rostlin. V programu kombinujeme práci s příběhem, přírodovědné pozorování, hru i včelařské práce. Program přizpůsobujeme potřebám školy a cílové skupiny (u starších dětí lze více využít např. video a další prac.materiály, složitější aktivity ), to se týká i výběru lokality včelnice i počtu a načasování jednotlivých pracovních aktivit. Program je vhodné začít na podzim, ale lze i jinak. Kromě vlastních programů doporučujeme realizovat navazující aktivity, k některým z nich můžeme dodat pracovní / metodické listy.
Počet jednotlivých bloků: 4.
Délka bloku: 90 minut
Cílová skupina: MŠ, 1. a 2. stupeň ZŠ, SŠ
Místo realizace: škola – interiér a blízké okolí, včelnice u bloku č.4
Doba realizace: podzim – jaro
Cena: 80 Kč / žák / blok nebo paušálně min. 1500 kč / blok, u bloku č.1. doprava autem 10kč /km
1. blok – včelí podzim, včela a její dům, další opylovači
termín: září- listopad
a) úvod do programu – cyklus včelařského roku (forma: divadlo, vyprávění)
b) ukázka včelích obydlí (klát/brť, košnice, nástavkový úl, obydlí včelek samotářek, srovnání – hnízdo vos, sršňů.. ..), skládání nástavkového úlu, rámečků..
c) včelí botanika: model včely, pozorování vzorků opylovačů (okem, pod lupou, mikroskopem)
d) simulační hry (obrana včel, chomáč)
e) smyslovky (ukázka propolisu, ochutnávka medu a pylu)
nápady na navazující aktivity: malování / kresba včel a dalších opylovačů, výroba modelů úlu, příprava včelího záhonu
2. blok: včelí zima, včelí vosk a propolis
termín: prosinec -únor
a) úvodní vyprávění o včelách v zimě
b) včelí vosk: ukázka souše, srovnání s dalšími materiály (lůj – lojová lampička, parafín,)
c) tavení vosku
d) výroba svíček ze včelího vosku – stáčená svíčka, do forem, event. modelování z voskem
nápady na navazující aktivity: výroba propolisových bonbonů, propolisové mastičky, pečení z medu (perníčky), výroba hmyzích domečků
3. blok: včelí jaro, opylování
termín: březen – květen
a) vyprávění a pozorování – co se děje v přírodě, úle a co dělá včelař
b) botanika květu – model květu, vzorky květu pozorování a ochutnávka pylu
c) pozorování včel a dalších opylovačů na květech, poznávačka rostlin
d) simulační hra sběr nektaru a pylu
e) setí / sázení nektarodárných a pylodárných rostlin
nápady na navazující aktivity: setí a sázení nektarodárných a pylodárných rostlin
4. blok: včelí léto, medobraní na včelnici
termín: červen
a) úvod na včelnici – co se děje v přírodě
b) návštěva u včel: pozorování včel okolo úlu, včelí vzduch..
c) návštěva u včel
d) medobraní, ochutnávka medu, medová lízátka.
nápady na navazující aktivity: příprava medových skleniček – etikety
Zpět na přehled